Identiteten af en EUropæer
Hvad er den europæiske identitet og hvordan implementere man den?
Den europæiske identitet skal styrkes gennem kultur og uddannelse, hvis man spørger EU-Kommissionen. Når det kommer til uddannelse, skal der skabes et netværk af universiteter rundt omkring i Europa, samtidigt med at man ønsker at skabe nogle egentlige europæiske universiteter, som f.eks. Europa-kollegiet, i Brügge og Det Europæiske Universitetsinstitut i Firenze. Et initiativ inden for dette har også været Erasmus+ programmet, som har givet flere millioner studerende muligheden for at studere i andre dele af Europa end deres respektive hjemland.
Med henblik på dette er det målet at der skal skabes et elektronisk europæisk studiekort, som skal indeholde de oplysninger der kræves for at kunne udnytte muligheden for at studere i Europas mange byer, hvor man derfra vil have muligheden for at opleve nye kulturer, ny arkitektur, litteratur og meget mere fra de mest skarpe europæiske hjerner, som har været på vores lille planet.
På kulturområdet har man via Media-programmet, skabt en succeshistorie indenfor filmindustrien i Europa. Dette har hjulpet i forhold til at vise de mange forskellige europæiske byer og lande via film, hvilket har givet et indblik i de kulturer som eksistere rundt omkring i Europa.
Udover dette har europæiske kulturhovedstæder i mere end 30 år, været med til, via infrastruktur, industri og kulturspots, at bidrage til en øgning i turismen, samtidigt med at mere end 50 byer har fået et nyt ansigt udadtil. Det er derfor vigtigt at udnytte, den store rigdom, der findes af kultur i Europa.
De europæiske elementer, som blandt andet fokuseres på i Europa, er historien fra de mange lande, den forskellighed, som findes i det arkitektoniske, i de forskellige kendte litteraturer, film og kunst, som f.eks. Mona Lisa-maleriet, Michelangelos, Da Vinci og mange, mange flere.
Den europæiske identitet skal styrkes gennem kultur og uddannelse, hvis man spørger EU-Kommissionen. Når det kommer til uddannelse, skal der skabes et netværk af universiteter rundt omkring i Europa, samtidigt med at man ønsker at skabe nogle egentlige europæiske universiteter, som f.eks. Europa-kollegiet, i Brügge og Det Europæiske Universitetsinstitut i Firenze. Et initiativ inden for dette har også været Erasmus+ programmet, som har givet flere millioner studerende muligheden for at studere i andre dele af Europa end deres respektive hjemland.
Med henblik på dette er det målet at der skal skabes et elektronisk europæisk studiekort, som skal indeholde de oplysninger der kræves for at kunne udnytte muligheden for at studere i Europas mange byer, hvor man derfra vil have muligheden for at opleve nye kulturer, ny arkitektur, litteratur og meget mere fra de mest skarpe europæiske hjerner, som har været på vores lille planet.
På kulturområdet har man via Media-programmet, skabt en succeshistorie indenfor filmindustrien i Europa. Dette har hjulpet i forhold til at vise de mange forskellige europæiske byer og lande via film, hvilket har givet et indblik i de kulturer som eksistere rundt omkring i Europa.
Udover dette har europæiske kulturhovedstæder i mere end 30 år, været med til, via infrastruktur, industri og kulturspots, at bidrage til en øgning i turismen, samtidigt med at mere end 50 byer har fået et nyt ansigt udadtil. Det er derfor vigtigt at udnytte, den store rigdom, der findes af kultur i Europa.
De europæiske elementer, som blandt andet fokuseres på i Europa, er historien fra de mange lande, den forskellighed, som findes i det arkitektoniske, i de forskellige kendte litteraturer, film og kunst, som f.eks. Mona Lisa-maleriet, Michelangelos, Da Vinci og mange, mange flere.
Har vi den europæiske identitet i Danmark?
Peter Buhrmann, forstander for Højskolen Østersøen, har stiftet et fælleseuropæisk højskoleprojekt og udtaler i den forbindelse: ”Målet er ikke en ens europæisk befolkning, men er større gensidig forståelse.” Han mener ikke at vi i Danmark, har den europæiske identitet, ligesom vi burde. Han mener at vi i Danmark har en større nationalfølelse efter vi blev medlem af EU, fremfor en europæisk følelse og identitet.
Altså at vi, bare fordi vi skaber en bredere europæisk identitet, og sørger for at alle føler sig europæiske, frem for nationale, danskere, tyskere, spaniere osv. Så mister vi altså ikke vores nationale status bare fordi vi får vores europæiske identitet, udbredt iblandt os. Ligesom vi i Europa, er europæere, er vi i hele verden mennesker. Vi bliver ikke, ikke-mennesker fordi vi ikke stammer fra det samme land.
Den seneste måling viser, at 96 procent af danskerne føler sig meget knyttet til Danmark, mens 44 procent svarer, at de føler sig meget knyttet til Den Europæiske Union.
Burhmann drømmer også om at vi i fremtiden, har en fælles europæisk sangbog på højskolerne. Hvor halvdelen af sangene vil være på engelsk og de resterende sange vil være på forskellige europæiske sprog. Ligesom man i EU har en hymne, som er lånt fra Beethoven, og som ikke er tænkt som en erstatning for de nationalsange de forskellige lande har, men som en hyldest til vores fælles idealer; Frihed, fred og solidaritet.
Peter Buhrmann, forstander for Højskolen Østersøen, har stiftet et fælleseuropæisk højskoleprojekt og udtaler i den forbindelse: ”Målet er ikke en ens europæisk befolkning, men er større gensidig forståelse.” Han mener ikke at vi i Danmark, har den europæiske identitet, ligesom vi burde. Han mener at vi i Danmark har en større nationalfølelse efter vi blev medlem af EU, fremfor en europæisk følelse og identitet.
Altså at vi, bare fordi vi skaber en bredere europæisk identitet, og sørger for at alle føler sig europæiske, frem for nationale, danskere, tyskere, spaniere osv. Så mister vi altså ikke vores nationale status bare fordi vi får vores europæiske identitet, udbredt iblandt os. Ligesom vi i Europa, er europæere, er vi i hele verden mennesker. Vi bliver ikke, ikke-mennesker fordi vi ikke stammer fra det samme land.
Den seneste måling viser, at 96 procent af danskerne føler sig meget knyttet til Danmark, mens 44 procent svarer, at de føler sig meget knyttet til Den Europæiske Union.
Burhmann drømmer også om at vi i fremtiden, har en fælles europæisk sangbog på højskolerne. Hvor halvdelen af sangene vil være på engelsk og de resterende sange vil være på forskellige europæiske sprog. Ligesom man i EU har en hymne, som er lånt fra Beethoven, og som ikke er tænkt som en erstatning for de nationalsange de forskellige lande har, men som en hyldest til vores fælles idealer; Frihed, fred og solidaritet.
Hvem kan unge identificere sig med?
De unge danskere kan identificere sig med de ungdomspolitikere, som findes i Danmark. F.eks. kan nogle navne nævnes som f.eks. Dem som har indskrevet deres navne til Europa-Parlamentsvalget i 2019. Man kan som ung borger altid relatere lettere til ungdomspolitikere, da aldersgruppen er noget nærmere hinanden fremfor de aldrende politikere hvor standpunktet måske ikke helt fanger de unge, netop pga. den lidt større aldersforskel.
Eleverne kan derfor kigge på de forskellige ungdomspartier, og via en øvelse finde ud af hvem de føler sig mest knyttet til i forhold til EU-politik.
Øvelsen kunne gå ud på at eleverne, skal undersøge de forskellige ungdomspartier i Danmark, og på den måde finde ud af hvem af de partier, eller specifikke ungdimspolitikere, de føler sig tættest på politisk med blikket rettet mod EU.
De unge danskere kan identificere sig med de ungdomspolitikere, som findes i Danmark. F.eks. kan nogle navne nævnes som f.eks. Dem som har indskrevet deres navne til Europa-Parlamentsvalget i 2019. Man kan som ung borger altid relatere lettere til ungdomspolitikere, da aldersgruppen er noget nærmere hinanden fremfor de aldrende politikere hvor standpunktet måske ikke helt fanger de unge, netop pga. den lidt større aldersforskel.
Eleverne kan derfor kigge på de forskellige ungdomspartier, og via en øvelse finde ud af hvem de føler sig mest knyttet til i forhold til EU-politik.
Øvelsen kunne gå ud på at eleverne, skal undersøge de forskellige ungdomspartier i Danmark, og på den måde finde ud af hvem af de partier, eller specifikke ungdimspolitikere, de føler sig tættest på politisk med blikket rettet mod EU.
Hvor kan jeg læse mere?
Du kan altid besøge Europabevægelsens hjemmeside, og læse mere om forskellige EU emner. Desuden kan du også besøge Vi Vil Europa hjemmesiden, og deltage i de forskellige initiativer.