Forslag til undervisningen |
Få ideer til, hvordan du kan arbejde med EU på en anden måde.
|
Hjem-ude-hjem
Varighed: ca. 30. minutter
Man starter med at sidde i sin primære gruppe, hvor man beskæftiger sig med en del af EU - f.eks. Det Europæiske Råd.
Efter at have siddet med det, og forberedt en præsentation på to min - ikke mindre, ikke mere! Går man videre til sine matrixgruppe, hvor man for de andre forklarer det man ved om institutionen, og de stiller spørgsmål.
Alle de andre præsenterer også deres stof for matrixgruppen, der uddeles farvekort i hver gruppe, således at der er fem farver i spil. Man har derfor først emnegrupper, og dernæst farvegrupper. Strukturen på timen er således, 20. min forberedelse på en institution - sammen i gruppen koge det ned og finde det vigtigste, dernæst skriver hver i gruppen de samme sætninger ned, og de taler sammen om hvordan man bedst muligt kan fortælle det til de andre derudover laver de to spørgsmål, til en quiz, der foretages senere. det er et nedtællingsur på tavlen, eller også fortæller læreren hvert 5. minut hvor langt der er igen, så eleverne har mulighed for at følge med. Når tiden er gået, går man fra emne til regnbuegrupper, i disse fortæller hver elev 2. min om sin ting, og der stilles derefter spørgsmål/snakkes i tre minutter efterfølgende. Således at hvert emne sammenlagt vendes i 5. min. dernæst går turen videre til den næste i gruppen.
Satellitdiskussionen (varighed ca. 30. min)
Man starter med at sidde i sin primære gruppe, hvor man beskæftiger sig med en del af EU - f.eks. Det Europæiske Råd.
Efter at have siddet med det, og forberedt en præsentation på to min - ikke mindre, ikke mere! Går man videre til sine matrixgruppe, hvor man for de andre forklarer det man ved om institutionen, og de stiller spørgsmål.
Alle de andre præsenterer også deres stof for matrixgruppen, der uddeles farvekort i hver gruppe, således at der er fem farver i spil. Man har derfor først emnegrupper, og dernæst farvegrupper. Strukturen på timen er således, 20. min forberedelse på en institution - sammen i gruppen koge det ned og finde det vigtigste, dernæst skriver hver i gruppen de samme sætninger ned, og de taler sammen om hvordan man bedst muligt kan fortælle det til de andre derudover laver de to spørgsmål, til en quiz, der foretages senere. det er et nedtællingsur på tavlen, eller også fortæller læreren hvert 5. minut hvor langt der er igen, så eleverne har mulighed for at følge med. Når tiden er gået, går man fra emne til regnbuegrupper, i disse fortæller hver elev 2. min om sin ting, og der stilles derefter spørgsmål/snakkes i tre minutter efterfølgende. Således at hvert emne sammenlagt vendes i 5. min. dernæst går turen videre til den næste i gruppen.
Satellitdiskussionen (varighed ca. 30. min)
EU-GÅTUR / EU-SKURTION
Varighed: Er meget fleksibel, kan tage alt fra en time, til en hel dag.
Her er tale om en gåtur i området omkring skolen. Eleverne har i grupper planlagt forskellige oplæg om de nærliggende butikkers produkter, og hvordan EU spiller ind på disse. Man kunne forestille sig at eleverne fortæller om f.eks.:
Her er tale om en gåtur i området omkring skolen. Eleverne har i grupper planlagt forskellige oplæg om de nærliggende butikkers produkter, og hvordan EU spiller ind på disse. Man kunne forestille sig at eleverne fortæller om f.eks.:
- Matas - hvilke ingredienser der må være i makeup, varedeklaration på dansk.
- Bank - beskyttelse af private oplysninger, når man bruger netbank, bankunion.
- Supermarked - hvordan butikken bliver påvirket af EU-lovgining.
- Landbrug eller gårdbutik - hvordan påvirker EU-lovgivningen landmænd.
- Legetøjsbutik - eksempelvis kemikalier i legetøj.
SATELLIT-DISKUSSIONENVarighed: minimum 30. min
Klassen bliver delt ind i fire eller fem grupper og bliver bedt om at diskutere et givent emne - en problemstilling med flere vinkler. Man beder de forskellige grupper om at tage en bestemt kappe på, og giver dem deres argumenter på forhånd - eksempelvis et land eller en sag. De skal orienteres om at de ikke nødvendigvis behøver være enige i det, som de skal argumentere for, men at det er vigtigt at de stiller tingene skarpt op! Derudover skal de være klar over at vi har gang i en leg, hvor vi er enige om at det forbliver leg, så selv om der er tale om en diskussion, skal de holde god tone. |
- De forskellige grupper får 10. min til at tale sammen om sagen, diskutere og finde gode argumenter for deres synspunkt.
- Efter de 10. minutter vælger gruppen en deltager som sendes ind til satellit-diskussionen.
- Her præsenterer hver satellit sit synspunkt, hvorefter der sættes gang i diskussionen. Dette sikrer at hver deltager når at sige noget. Oplæggene er sjovest, hvis de er en smule skarpe og hånlige eller udstiller de andres holdninger, de skal forestille sig, at de er politikere.
- Herefter diskuterer satellitterne i 5-10. min, alt afhængigt om der kommer en egentlig diskussion igang. Diskussionen styres af en lærer eller en elev, der fungerer som ordstyrer og har en talerliste
- Efter de 5-10. minutter runder klassen objektivt af, og læreren stiller opklarende spørgsmål til hvad der lige er foregået, og korrigere eventuelle problemer i fakta. Satellitterne skal bare lytte, og ikke deltage i denne diskussion.
TAVLEQUIZVarighed: Valgfrit
Klassen deles op i minimum to grupper. På tavlen tegnes der to store felter med udsagnende - sandt og forkert. Derudover tegnes der to "svar-ark" hvor hvert hold skal skrive et svar på et spørgsmål, hvis der er tale om et spørgsmål. Underviseren læser et spørgsmål op, uden at fortælle kategorien i forvejen. Og det er så elevernes opgave at vurdere karakteren af spørgsmålet og svare på det, hurtigst muligt. Enten ved at løbe op og klappe på JA/NEJ-felterne på tavlen, eller skrive svaret på spørgsmålet.
|
Spørgmålene kan eventuelt være elevgenererede. På den måde aktiverer man den viden eleverne allerede har og får dem til at forholde sig til den i fællesskab.
|
Nutellatraktaten
En temadag om beslutningsprocessen i EU, hvor lovforslag er blevet skiftet ud med morgenmad se Temadag - Nutellatraktaten.