Om spillet
Varighed: en hel skoledag eller minimum 3 klokketimer.
EU's lovgivningsprocess omsat til et valg om hvilken morgenmad eleverne skal have den følgende fredag.
Noter dig venligst, at dette er et meget forsimplet eksempel på lovgivningsprocess, og at der er små dele, der går tabt i omskrivningen til morgenmad. Når det er sagt, kan denne forsimpling være en måde for eleverne at komme lidt dybere ned i processen, hvilket under alle omstændigheder vil være godt. Det er også en måde både at få en demokratisk dannelse og en mere anvendelses-orienteret/virkelighedsnær undervisning ind i skoledagen.
Før I går igang:
Første fase: Valg til Kommissionen. Klasserne stemmer om hvem de gerne vil have til repræsentere sig i første fase af beslutningsprocessen. (Det er her vigtigt at sige, at det ikke er sådan man vælger til Kommisionen. Det er den siddende regering, der indstiller en kommissær til Kommissionen. Den eneste måde man har indflydelse på hvem, der kommer til at sidde som dansk kommissær i Europa-Kommisionen, er indirekte, ved at give sin stemme til Folketingsvalget)
Eleverne, som repræsenterer minimum fire klasser, inddeles i to grupper. De resterende lærere foruden Game Master udgør Ministerrådet.
Kommissionen: Én eller to repræsentanter fra hver klasse, afhængigt af det samlede elevantal, i alt ca. 8 mennesker. (Man kan eventuelt starte dagen med at der er nogle stykker som er blevet bedt om at forberede en tale til valget til Kommissionen, så får man flere valgprocesser ind i forløbet)
Parlamentet: (De resterende elever.) Eleverne inddeles i forskellige præferencer indenfor morgenmad. Eleverne skal sidde så de kan se hinanden, i en halvcirkel, ligesom i Europaparlamentet. Det gør det mere virkeligt for dem, og sætter en slags 'scenisk læringsrum', som kan være med til at få dem til at acceptere situationen og leve sig ind i spillet. De skal desuden sidde efter præferencer i morgenmad, ligesom partier sidder i Europa-Parlamentet (eller Folketinget).
Anden fase: Spillet startes (første runde i beslutningsprocessen)
Tredie fase: Anden runde i beslutningsprocessen
Efterspil: Læg mærke til om der er nogle som i løbet af dagen har lobbyeret for deres egne agendaer – disse kan efterfølgende "stemples" som lobbyister, hvormed denne del også kan forklares, og drages ind i elevernes bevidsthed. Det kan tilmed være at de tilhører forskellige fløje som; bacon-, frisk frugt- eller Nutella-lobbyister.
Føler du, at det er en noget uoverkommelig opgave, eller vil du gerne vide mere om EU´s almindelige lovgivningsprocedure før du går igang? så kan vi anbefale at du læser fra s. 128-137 i publikationen 'Sådan arbejder EU - Efter Lissabontraktaten' som kan downloades gratis HER
EU's lovgivningsprocess omsat til et valg om hvilken morgenmad eleverne skal have den følgende fredag.
Noter dig venligst, at dette er et meget forsimplet eksempel på lovgivningsprocess, og at der er små dele, der går tabt i omskrivningen til morgenmad. Når det er sagt, kan denne forsimpling være en måde for eleverne at komme lidt dybere ned i processen, hvilket under alle omstændigheder vil være godt. Det er også en måde både at få en demokratisk dannelse og en mere anvendelses-orienteret/virkelighedsnær undervisning ind i skoledagen.
Før I går igang:
- Der vælges en 'Game Master' blandt lærerne, denne holder styr på dagen og gruppernes arbejde. De andre lærere støtter op om elever, men det er vigtigt at det er på elevernes præmisser.
- Elever bedes forberede en tale for at komme i Kommissionen, minimum fire fra hver klasse, max. seks, hver tale må maksimalt vare halvandet minut, og det handler om at få flest mulige stemmer. Det giver god mening hvis eleverne har forskellige agendaer, nogle går måske meget op i sundhed, andre i mest muligt bacon.
Første fase: Valg til Kommissionen. Klasserne stemmer om hvem de gerne vil have til repræsentere sig i første fase af beslutningsprocessen. (Det er her vigtigt at sige, at det ikke er sådan man vælger til Kommisionen. Det er den siddende regering, der indstiller en kommissær til Kommissionen. Den eneste måde man har indflydelse på hvem, der kommer til at sidde som dansk kommissær i Europa-Kommisionen, er indirekte, ved at give sin stemme til Folketingsvalget)
Eleverne, som repræsenterer minimum fire klasser, inddeles i to grupper. De resterende lærere foruden Game Master udgør Ministerrådet.
Kommissionen: Én eller to repræsentanter fra hver klasse, afhængigt af det samlede elevantal, i alt ca. 8 mennesker. (Man kan eventuelt starte dagen med at der er nogle stykker som er blevet bedt om at forberede en tale til valget til Kommissionen, så får man flere valgprocesser ind i forløbet)
Parlamentet: (De resterende elever.) Eleverne inddeles i forskellige præferencer indenfor morgenmad. Eleverne skal sidde så de kan se hinanden, i en halvcirkel, ligesom i Europaparlamentet. Det gør det mere virkeligt for dem, og sætter en slags 'scenisk læringsrum', som kan være med til at få dem til at acceptere situationen og leve sig ind i spillet. De skal desuden sidde efter præferencer i morgenmad, ligesom partier sidder i Europa-Parlamentet (eller Folketinget).
- De konservative, havregryns-spiserne
- Frugt-omanerne
- Økologi-elskerne
- Youghurt-gnaskerne
- Bacon-fanatikerne
Anden fase: Spillet startes (første runde i beslutningsprocessen)
- Kommissionen: Udarbejder et forslag til hvad de synes man kunne spise til morgenmad den følgende fredag, der er f.eks. et budget på 5-7 kr. pr. elev, og med fire klasser på 25 elever i hver samlet: 500-700,- i deres forslag skal der være indeholdt alle dele af hvad de ønsker at klasserne samlet skal spise og drikke. De skal huske, at de ikke kun repræsenterer sig selv, eller deres klasse, men at de repræsenterer de samlede klasser, altså alle 100!
- Parlamentet: Bestående af de resterende elever, skal så læse og dernæst diskutere Kommisionens forslag. Efter at have læst forslaget går hver gruppering sammen, og taler om hvor de synes forslaget mangler noget, det er herfra der skal diskuteres, samlet, alle elever - 'Game Master' har talerlisten. De skal sammen se på om de kan erklære sig enige i forslaget.
- Ministerrådet: Gennemgår Kommissionens forslag, med eventuelle ændringsforslag fra Parlamentet, og ser om de kan erklære sig enige - det kan se selvfølgelig IKKE - der mangler helt klart noget på morgenmadsbuffeten, hvad der mangler afhænger selvfølgelig af, hvad der ikke er skrevet. Det kan være at Ministerrådet ikke kan godkende forslaget før der er en ekstra lagret 45+ ost.
Tredie fase: Anden runde i beslutningsprocessen
- Parlamentet: Har her tre mulighedder 1. vedtage Ministerrådets førstebehandlings-holdning med et simpelt flertal. (i så fald eleverne beslutter dette, slutter øvelsen og morgenmaden er vedtaget) 2. afvise forslaget, og at der dermed ikke kommer morgenmad den følgende fredag (men det gør de nok ikke) 3. foretage og vedtage ændringsforslag til morgenmaden, som så skal sendes tilbage til Ministerrådet.
- Ministerrådet: Vedtager hermed forslaget, hvis de kan acceptere det (hvilket de selvfølgelig kan, i dette tilfælde!)
Efterspil: Læg mærke til om der er nogle som i løbet af dagen har lobbyeret for deres egne agendaer – disse kan efterfølgende "stemples" som lobbyister, hvormed denne del også kan forklares, og drages ind i elevernes bevidsthed. Det kan tilmed være at de tilhører forskellige fløje som; bacon-, frisk frugt- eller Nutella-lobbyister.
Føler du, at det er en noget uoverkommelig opgave, eller vil du gerne vide mere om EU´s almindelige lovgivningsprocedure før du går igang? så kan vi anbefale at du læser fra s. 128-137 i publikationen 'Sådan arbejder EU - Efter Lissabontraktaten' som kan downloades gratis HER